Nieuwsbericht afbeelding

Waar het allemaal begon: in gesprek met de oprichters

Tien jaar geleden begonnen Michiel Oosterveld,  Sjors Hoek en Stijn van der Hoek een avontuur dat inmiddels is uitgegroeid tot twee succesvolle producten: KadastraleKaart.com en Mister KLIC. Wat begon als idee tussen vrienden in hun studententijd, is nu een bedrijf dat complexe geodata toegankelijk maakt voor iedereen, van GIS-specialist tot gebruiker zonder technische achtergrond.

Van lab naar bedrijf

Het begon allemaal op de vierde verdieping van een universiteitsgebouw. Sjors en Stijn werkten samen in het lab aan hun scriptie en ontdekten dat er een groot gat zat in de manier waarop geodata toegankelijk werd gemaakt. “ Dat kunnen wij beter”, dachten ze, en zo werden de eerste zaden van GeoGap geplant. Hun kennis van data en webontwikkeling was er al; webdesign en juridische zaken nog niet.

Al snel sloot Michiel zich aan bij het duo. Hij bracht de ontbrekende puzzelstukjes met zich mee: juridische kennis en gevoel voor webdesign. Stijn en Michiel kenden elkaar van de middelbare school. In de beginperiode werkten de drie voornamelijk aan GeoGap naast hun studie en werk, in de avonden tussen scripties, stages en banen door. 

De eerste opdrachten

Langzaam maar zeker stromen de eerste opdrachten binnen. Na enkele kleine klussen waagden de mannen zich aan een grote stap: meedoen aan een aanbesteding van de politie. Met de hulp van een oude stagebegeleider schreven ze zich in en haalden ze de klus binnen. De eerste vijf à zes jaar bestond hun werk vooral uit maatwerk: kaartapplicaties voor organisaties die filters wilden op adressen, percelen en locaties, vaak met bewijs en data direct verzameld op de kaart.

Van maatwerk naar eigen producten

Geleidelijk vormden de drie een eenheid, en kwam het idee om zelf producten te ontwikkelen. Toen de kadastrale gegevens uit de BRK als open data beschikbaar kwamen, zagen ze hun kans om KadastraleKaart.com te beginnen. Daarmee werd complexe kadastrale informatie van percelen tot bestemmingsplannen toegankelijk gemaakt in een eenvoudige gebruiksvriendelijke kaart.

Niet veel later volgde Mister KLIC, ontwikkeld in samenwerking met GeoStruct. Klanten vroegen of er een oplossing was om KLIC-meldingen makkelijker te kunnen verwerken en centraal te beheren. Dankzij hun kennis over ondergrondse infra en glasvezelprojecten, kon GeoGap deze oplossing snel ontwikkelen.

Het kantelpunt: De eerste klant voor Mister-KLIC

Het product was er, maar de eerste klant binnenhalen was een cruciale stap. Voor Mister-KLIC was dat CIAG. Nik van Giessen vond de jonge onderneming toevallig via Google op pagina vier "Hij moest wel héél goed zoeken”, lachen de oprichters.

SIAG had veel klic-meldingen en gaf GeoGap het vertrouwen om met Mister KLIC aan de slag te gaan. Omdat de software nog niet af was, kreeg CIAG de eerste drie jaar korting zodat de oprichters de kans hadden om het product in samenwerking met CIAG door te ontwikkelen. Dat contract werd een kantelpunt, waarna grote namen volgden: TenneT, Unihorn, Van Hooft Transport en RIT B.V., die ieder met hun eigen input Mister KLIC verder hebben helpen verbeteren.

Werken als vrienden

Wat GeoGap bijzonder maakt is dat het bedrijf wordt geleid door drie vrienden.“Je kunt echt eerlijk zijn tegen elkaar, en doordat we elkaar al zo lang kennen zijn er vaak weinig woorden nodig. We motiveren elkaar om het bedrijf te blijven ontwikkelen.”

De vriendschap brengt soms ook uitdagingen met zich mee: “ Als je het fundamenteel met elkaar oneens bent, kan dat harder binnenkomen. “ We doen daarom niet aan meerderheid stemmen bij besluiten, een besluit moet door ons alle drie gedragen worden”. 

Die aanpak zorgt voor balans en voorzichtigheid. Grote risico's worden bewust niet genomen.

Hoe klanten hen zien

Klanten waarderen GeoGap vooral om hun betrouwbaarheid en de praktische oplossingen die echt werken. Voor de oprichters staat luisteren centraal, op deze manier ontwikkelen ze software die aansluit op de praktijk.

Toch speelt hun stijl mee. Waar men bij het gemiddelde bouwbedrijf misschien een salesman in pak verwacht, komt bij GeoGap iemand binnen in een linnen broek of met een surfers-coupe. "Dat maakt het contact meteen laagdrempeliger” vertellen  ze. “ We komen niet verkopen maar samenwerken." 

Missie

De missie van GeoGap is altijd helder geweest: ingewikkelde geodata op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk te maken. Producten zoals KadastraleKaart.com en Mister KLIC dragen bij aan deze missie. 

En de toekomst? “Het product is nooit af." Elke klant brengt ideeën en verbeterpunten.

We hebben zelf een visie, maar uiteindelijk weten onze klanten het beste wat er nodig is.Zij gebruiken het dagelijks. Dankzij hun input worden onze producten alleen maar beter.”

Ons aanbod

Mister KLIC biedt handige oplossingen voor alles omtrent KLIC-meldingen. Bekijk daarom snel het aanbod van Mister KLIC.

Meer nieuws

Sidebar afbeelding

Mister KLIC vs. zelf een KLIC-melding doen: hoeveel tijd bespaar je?

Met Mister KLIC kan het doen van een KLIC-melding tot wel een halfuur tijd per KLIC-melding schelen. In dit artikel leggen we uit hoe dat komt en waar...