Iedereen in Nederland die machinaal een sleuf gaat graven, is verplicht een KLIC-melding te doen. Dat kan op verschillende manieren: van het doen van een enkele KLIC-melding bij het Kadaster tot aan het invoeren ervan in Mister KLIC, dat de melding vervolgens op ieder apparaat en in ieder systeem beschikbaar maakt. Zo zijn KLIC-meldingen niet alleen een verplichting, maar wordt de verkregen kabel- en leidinginformatie ook waardevolle data. Met de exportmogelijkheden van Mister KLIC kan eindeloos van deze data geprofiteerd worden door engineers, planners, tekenkamers, mensen in het veld en beheerders van de buitenruimte. In deze reeks komen klanten van Mister KLIC aan het woord om te vertellen hoe zij Mister KLIC inzetten en wat hen dat oplevert.
Wie: Sijmen Wesselingh
Functietitel: GIS-specialist bij TenneT
Werkzaamheden binnen TenneT: kaarten maken, BAG-adressen en gegevens uitleveren, KLIC-kaarten maken, processen automatiseren met FME en zorgen voor uitwisseling van data.
Om even bij het begin te beginnen: hoe is de samenwerking tussen TenneT en Mister KLIC ontstaan?
“We maakten ooit gebruik van de viewer van KadastraleKaart.com om wat dingen op te zoeken, waaronder informatie over percelen. Toen zag ik een filmpje dat de ontwikkelaar van KadastraleKaart.com ook Mister KLIC aanbiedt. Daarna heb ik contact opgenomen en zijn we in gesprek gegaan. Toen ik het vervolgens aan mijn manager liet zien, gaf hij meteen aan dat Mister KLIC een product is dat we altijd al wilden hebben, maar niet eerder hadden gevonden. Ik heb het daarna gepresenteerd binnen het team en mijn collega’s ook enthousiast gemaakt.”
Sijmen vervolgt dat er ook behoefte aan een dergelijk systeem was ontstaan doordat de oude manier van werken niet overzichtelijk was: “We hadden het idee dat we veel KLIC-meldingen dubbel deden en misten daarin het overzicht. We deden soms eerst een grote KLIC-melding en daarna een kleine melding in hetzelfde gebied. Die kwamen dan in een aparte database terecht. Zo’n extra KLIC-melding bleek helemaal niet nodig te zijn, want we hadden eerder al een KLIC-melding gedaan. Dat was het eerste inzicht. Met Mister KLIC hebben we nu een veel beter overzicht.”
Sijmen licht toe hoe zijn KLIC-kaarten worden gebruikt: "Het belangrijkste is dat de engineers kunnen zien waar ruimte is om kabels en leidingen te plannen en waar niet. Planologen maken eerder een strategische planning op basis van de KLIC-kaarten. De engineers willen (in de voorbereiding van het project) inzicht in de kabels en leidingen die onder de grond liggen om te kunnen ontwerpen, in ons geval meestal niet om te graven. Mister KLIC zorgt op een efficiënte manier voor een overzichtelijk beheer van KLIC-oriëntatiemeldingen en flexibele exportmogelijkheden, die TenneT in heel Nederland aanvraagt.”
Hoe werd er gewerkt met KLIC-meldingen voordat Mister KLIC er was?
“Lang geleden, voor mijn tijd bij TenneT, werkten we nog met de applicatie van het Kadaster zelf. Toen converteerden we zelf KLIC-meldingen naar GIS met een zelfgemaakt FME-script. Door die export veranderde het format echter vaak en klopten de kleuren en styling niet meer helemaal, wat we toen iedere keer handmatig moesten aanpassen. Om dat te standaardiseren hebben we een aantal jaren geleden een tool aangeschaft om KLIC meldingen te importeren naar een losse geodatabase die werd geplaatst bij het project. Daarmee konden we KLIC-meldingen ook binnen GIS beschikbaar maken door de GML te downloaden naar een lokale schijf, waar we dan een database aanmaakten die we vervolgens met deze applicatie in de juiste kleurstelling in de gewenste geodatabase importeerden. Dat kostte best wel wat tijd en je moest iedere keer wachten tot de ene stap in het proces klaar is voordat je met de volgende verder kan. Mister KLIC werkt veel sneller. Je kan kiezen welk bestandsformaat je nodig hebt, zoals de DWG bijvoorbeeld, en dat formaat direct downloaden. Dat scheelt heel veel tijd, zeker een paar uur per week.”
Wat is de belangrijkste meerwaarde van de samenwerking tussen Mister KLIC en TenneT?
“Naast efficiëntie en tijdbesparing denk ik toch wel de snelheid waarmee Mister KLIC vragen oppakt. Je merkt vaak dat als een leverancier al langere tijd een product levert een wens indienen een stuk moeilijker is. En daar moeten dan allerlei mensen natuurlijk ook iets van vinden. Bij Mister KLIC gaat dat allemaal echt heel snel, soms al binnen een paar dagen.”
Mister KLIC is een applicatie die door en voor de markt ontwikkeld is. De eerste klant was meteen een founding father en had veel invloed op het ontstaan en de functionaliteiten van de applicatie. TenneT pakt nu ook deze rol in de doorontwikkeling van Mister KLIC op, door mee te denken in de configuratie en styling van de exports. Mister KLIC bekijkt hoe die functionaliteiten generiek gemaakt kunnen worden, zodat andere gebruikers daar ook van kunnen profiteren. Indien er meerdere smaken zijn, wordt de toepassing configureerbaar gemaakt voor alle klanten. Het is een win-win waarbij TenneT tijd investeert via Sijmen die meedenkt en Mister KLIC de gevraagde functionaliteiten ontwikkelt, zonder daar een extra vergoeding voor te vragen.
Aan wie zouden jullie Mister KLIC nog meer aanbevelen?
“Aan alle organisaties die in opzet en werkzaamheden lijken op TenneT. En aan waterschappen. Die hebben vaak een vrij ingewikkeld script om data uit te wisselen tussen GIS en KLIC-meldingen. Eigenlijk aan elke partij die een overzicht van KLIC-meldingen wil opbouwen. En dan denk ik ook aan provincies, gemeenten, Rijkswaterstaat en andere overheden. Voor nutsbedrijven zou het ook heel interessant zijn.”
Wat is de technische impact en wat vraagt de koppeling van ICT?
“Het belangrijkste is dat ICT de webservices die Mister KLIC aanbiedt openzet, zodat die niet op een block-lijst staan. De website van Mister KLIC zelf is meteen toegankelijk, dus dat is geen probleem. Ik heb vooral intern veel moeten doen om ervoor te zorgen dat we allemaal op eenzelfde manier werken. Ik heb het proces inmiddels zodanig gedocumenteerd dat collega’s op uniforme wijze de KLIC-meldingen kunnen doen, zonder dat ze perse mij daarover nog vragen hoeven te stellen.”
Tot slot: wat is je meest positieve ervaring met Mister KLIC?
“Dat ze soms nog sneller zijn met een antwoord op mijn vraag dan ik verwacht. Het mag best iets langer duren, hoor.”
Benieuwd naar de voordelen van Mister KLIC voor jouw organisatie en ook uren per week aan werk besparen? Neem dan contact op met Mister KLIC via info@misterklic.nl of 030-2270031. Mister KLIC gaat vervolgens samen met jou op zoek naar maximale tijdefficiëntie in het gehele proces van het doen van KLIC-meldingen, het creëren van overzicht en de verschillende exportmogelijkheden.