Mister KLIC positioneert zichzelf graag als ‘de meest uitgebreide KLIC-applicatie voor de gunstigste prijs’. We kunnen natuurlijk zelf van alles roepen, maar liever laten we onze klanten aan het woord. Waarom zijn zij fan? In deze reeks studycases vertellen zij hoe het gebruik van Mister KLIC wordt ervaren, wat de meerwaarde is en voor wie het nog meer aan te bevelen is. Eerder in de reeks studycases zijn onder andere Unihorn, CIAG en TenneT aan het woord geweest. Nu spreken we Van Hooft Transport B.V., het bedrijf gespecialiseerd in het vervoeren van zware objecten en hightech apparatuur.
Wie: Maarten Merema
Functietitel: Werkvoorbereider & transportcoördinator
Werkzaamheden binnen Van Hooft Transport: landmeters aansturen, input verwerken en contact houden met de samenwerkende partijen. En verder het coördineren van bijkomende werkzaamheden, zoals bouwhekken, zandafvoer, enzovoorts.
Om even bij het begin te beginnen: hoe is de samenwerking tussen Van Hooft Transport B.V. en Mister KLIC ontstaan?
“De samenwerking is ooit begonnen toen ik op zoek was naar een programma waarmee ik een DWG-tekening over een KLIC-melding kon leggen. Via Google kwam ik bij jullie terecht, omdat Mister KLIC die functie al had. Toen heb ik het een keer geprobeerd, maar dat is toen op de achtergrond geraakt. We zijn toen overgestapt naar een andere KLIC-applicatie, maar die beviel niet heel goed, de afspraken werden niet nagekomen. Op dat moment moest ik weer aan jullie denken en heb ik opnieuw voor Mister KLIC gekozen. Er moesten toen nog wat dingen aangepast worden voor onze manier van werken, maar dat hebben jullie snel en netjes opgepakt. Alles is binnen korte tijd geregeld.”
Hoe werd er gewerkt met KLIC-meldingen voordat Mister KLIC er was?
“Vroeger stuurden we gewoon handmatig een zip-bestand door en werkten we met de viewer van het Kadaster. Daarna hebben we een tijd een andere online tool geprobeerd om KLIC-meldingen te bekijken, maar dat werkte dus niet heel lekker, want ze dachten niet met je mee. Nu gebruiken we Mister KLIC en dat werkt gewoon perfect.
Maarten over het werken zonder KLIC-applicatie: “Het was toen echt wel lastig hoor. Je had totaal geen overzicht. Bijvoorbeeld hoe lang een melding nog geldig was: dat deed je eigenlijk een beetje op gevoel. Dus als je met veel meldingen tegelijk bezig was, werd het al snel een rommeltje. Dat is nu totaal anders. Alles is overzichtelijk, ook voor onze onderaannemers. Iedereen kan ermee overweg. Je hoort niemand klagen dat het ingewikkeld is. Al vinden mensen soms een wachtwoord aanmaken bij een nieuw account al best wel lastig. Maar nee, niks anders dan lof.”
Wat is de belangrijkste meerwaarde van de samenwerking tussen Mister KLIC en Van Hooft Transport B.V.?
“Korte lijntjes én jullie zijn heel meegaand. Dat vind ik enorm belangrijk. Jullie staan open voor nieuwe ideeën en die worden ook nog eens supersnel uitgewerkt. Neem nu bijvoorbeeld de referentiepunten die we kunnen invoeren in Mister KLIC: die worden geëxporteerd naar een tekstbestandje waar onze uitzetters weer mee verder kunnen. Dat vind ik echt top, dat zulke dingen gewoon mogelijk worden via jullie, ook al staat het eigenlijk los van de KLIC-melding zelf. Het is gewoon fijn als je alles in één systeem kunt samenbrengen.
We hebben nu veel meer overzicht. We weten precies wanneer een melding verloopt, alles is duidelijk en goed leesbaar. Ik ben ook fan van die verschillende lagen in Mister KLIC, bijvoorbeeld dat je een luchtfoto kunt toevoegen. Dan heb je meteen visueel goede referentiepunten die je in een standaard KLIC-viewer niet ziet. Ook de tabellen zijn overzichtelijk: je ziet het meldingsnummer, tot wanneer het geldig is, onze eigen referentie of omschrijving, en het is allemaal goed leesbaar. Het werkt gewoon heel gebruiksvriendelijk.”
Aan wie zou je Mister KLIC nog meer aanbevelen?
“Ik zou Mister KLIC aanraden aan alle soortgelijke organisaties. Eigenlijk iedereen die iets met KLIC-meldingen doet. Vooral ook aan onderaannemers. Het is tegenwoordig mogelijk om meerdere organisaties aan elkaar te koppelen, zodat opdrachtgevers, aannemers en onderaannemers allemaal makkelijk kunnen samenwerken in Mister KLIC. Onze onderaannemers gebruiken het inmiddels ook, en dat bevalt hen hartstikke goed. Ze zijn er enthousiast over en vinden het een fijne app om mee te werken.
Als je meer dan 100 KLIC-meldingen hebt, dan is zo’n applicatie eigenlijk onmisbaar. Maar eerlijk gezegd: ook al heb je er maar één, dan nog is Mister KLIC superhandig. Gewoon vanwege het overzicht en hoe makkelijk je alles inzichtelijk hebt. Het is zo gebruiksvriendelijk, je merkt meteen het verschil.”
Wat is de technische impact om Mister KLIC te gebruiken?
“De technische impact is echt heel laag. Mister KLIC is super gebruiksvriendelijk en helemaal niet moeilijk om mee te werken. We hebben geen IT-afdeling nodig gehad, we hebben alles samen met de mannen van Mister KLIC geregeld en dat was heel eenvoudig.
We hebben wel een ICT-afdeling die onze systemen onderhoudt, en die komt pas in beeld als we een koppeling willen maken met Mister KLIC. We hebben namelijk plannen om onze systemen aan elkaar te koppelen, zodat we bijvoorbeeld automatisch een melding krijgen als er een KLIC-melding binnenkomt. Misschien zelfs dat we automatisch een KLIC-melding kunnen inplannen op basis van waar we gaan werken, en die dan direct bij jullie wordt aangevraagd. Er zitten nog veel ideeën in de pijplijn, maar uiteindelijk willen we het zo inrichten dat we er nóg minder handmatig naar hoeven kijken.
Als je Mister KLIC gewoon gebruikt zoals het is, hoef je de IT-afdeling er eigenlijk niet bij te halen: de impact is echt nul. Zelfs bij grote aantallen meldingen gaat het allemaal soepel.
We waren in het begin trouwens wel wat sceptisch: daarom kozen we eerst een andere partij, ook omdat zij een app hadden die je vooraf KLIC-meldingen liet downloaden. We waren een beetje bang voor problemen met streamen in het veld, bijvoorbeeld als je geen internet hebt. Maar eerlijk is eerlijk: dat is tot nu toe echt nooit een probleem geweest en ook offline werken is nu een beschikbare functie in Mister KLIC.”
Tot slot: wat is je meest positieve ervaring in de samenwerking met Mister KLIC?
“Het contact tussen jullie en ons is echt het fijnst. Dat we bijvoorbeeld worden uitgenodigd op een klantendag, dat waardeer ik enorm. Het is niet alleen informatief, maar laat ook zien dat jullie actief betrokken zijn bij wat wij als klant belangrijk vinden. Jullie vragen concreet: hoeveel mensen zitten hierop te wachten, wat is er nodig? En op basis daarvan stellen jullie prioriteiten. Dat voelt echt als een samenwerking. Dus ja, het persoonlijke contact: dat is voor mij de grootste plus van Mister KLIC.”