Mister KLIC is ontwikkeld voor en door de markt. En de markt, dat kunnen klanten zijn, maar ook businesspartners die complementaire services aanbieden. Eerder in de reeks studycases is Geostruct als businesspartner aan het woord geweest, nu vertelt Cyclomedia hoe zij de waarde voor hun klanten van de samenwerking met Mister KLIC zien. En die waarde gaat van medewerkers die werken aan de planning of werkvoorbereiding tot aan monteurs in de operatie buiten. Hoe innovatie, klantvragen en techniek samenkomen.
Wie: Corné Brünink
Functietitel: Sales Engineer
Werkzaamheden binnen Cyclomedia: bruggenbouwer tussen innovatie, klantvragen en techniek
Om even bij het begin te beginnen: hoe is de samenwerking tussen Cyclomedia en Mister KLIC ontstaan?
“We zijn hier al vanaf eind vorig jaar mee bezig, toen een collega van mij in gesprek was met een aantal klanten van hem, de grotere infrapartijen. Die partijen vonden de KLIC-meldingen maar lastig. En als je daar kritisch naar kijkt is het ook niet zo gek, want je weet vaak niet precies hoe het moet en hoe je ze zo converteert dat ze er mooi uitzien in jouw applicatie. Toen ze daar maar mee bleven worstelen zei ik dat ik wel kan helpen en dat ik ook nog wel een paar jongens ken die daar echt goed in zijn. Ik heb toen samen met Stijn en Sjors (ontwikkelaars en eigenaren van Mister KLIC red.) gezeten hoe het zou kunnen uitpakken en vanaf daar ging het vliegensvlug. Volgens mij hebben we even een vlugge demo gemaakt en die hebben we al heel snel daarna op een evenement laten zien. En daar sloeg het echt enorm aan. We lieten de KLIC-meldingen in Cyclorama (de viewer van Cyclomedia red.) zien en er stopten gewoon mensen met lopen, vooral monteurs, die riepen ‘dit moeten wij hebben’. Dat bewees wel het potentieel.”
Corné vervolgt: “We kozen heel bewust voor GeoGap (ontwikkelaar Mister KLIC red.) omdat we al wisten wat ze goed kunnen, namelijk een betere toepassing maken van iets dat al langer bestaat. Dat doen ze ook met KadastraleKaart.com. De andere KLIC-conversiepartijen die ik op dat moment had gezien, waren vooral gericht op de conversies en niet op het beheren voor een hele organisatie zoals Mister KLIC dat doet. En die unieke feature is onze perfect fit. Zij hebben alle KLIC-meldingen die een organisatie doet in een filterbare service gestopt en die ene service op organisatieniveau kunnen wij ook op dat niveau beschikbaar maken binnen onze applicatie. Daardoor kan iedereen in de organisatie alle KLIC-meldingen zien die de organisatie doet, maar dan dus in onze 360 graden foto’s. En dat is één keer instellen en het werkt altijd, ook voor nieuwe KLIC-meldingen.”
Hoe werd er gewerkt met KLIC-meldingen voordat Mister KLIC er was?
“In veel gevallen kregen ze het gewoon niet voor elkaar. Onze klanten in de infra hadden dan wel KLIC-meldingen maar wisten niet hoe die te converteren naar onze applicatie. En dan gingen ze het vaak zelf proberen via online tools, wat nog niet altijd meeviel. En als het wel lukte was het vaak veel werk omdat iedere KLIC-melding apart ingeladen moest worden. Als je dan een groot project hebt met tientallen KLIC-meldingen, die je dan los in moest gaan laden, was je heel veel tijd kwijt. Met een weboplossing met de conversiemogelijkheden als die van Mister KLIC bespaar je echt heel veel tijd en je neemt een foutmarge weg van het handmatige werk.”
Wat is de belangrijkste meerwaarde van de samenwerking tussen Mister KLIC en Cyclomedia?
“De kracht is vooral dat de klant inzicht krijgt in de data zonder daar zelf moeite voor te hoeven doen. Met name het converteren ervan is vaak toch een hoge drempel die wij wegnemen. Uiteindelijk is de meerwaarde dat die in dit geval de kabel- en leidingen-data kan bekijken in vergelijking met hoe het er buiten uitziet. En hoe het eruit zag, met de historische foto’s van Cyclomedia. Je kan zo dus snel zien of er op de plek waar je wil graven bijvoorbeeld een boom of elektriciteitskastje boven de grond zit en welke andere kabels en leidingen er al lopen. Een heel concreet voorbeeld van die meerwaarde is als je in het veld staat en een verdeeldoos zoekt om draden om te wisselen en je kan hem niet vinden. Als je dan kijkt naar de historische foto’s en je ziet hoe de omgeving is veranderd, dan kun je de keuzes makkelijker begrijpen. Bijvoorbeeld als de KLIC-melding op een locatie is gedaan waar een boom staat, dan weet je dat je daar iets vandaan moet gaan zoeken. Ook voor het voorschouwen en de risicoanalyse is het van groot belang. Van de perfecte foto op kantoor kun je heel makkelijk een PDF maken of je kijkt rond in onze applicatie.”
Aan wie zou je Mister KLIC nog meer aanbevelen?
“Alle utility, bouw- en nutsbedrijven; grondroerders en uitvoerders. En de grotere bedrijven die het voorbereiden en plannen doen. Wij zien dat glasvezelbedrijven nu heel veel aan het plannen zijn. Die hebben hier ook veel voordeel van omdat zij ook de grond in moeten en willen zien wat er waar ligt.”
Wat is de technische impact en wat vraagt de koppeling van ICT?
“Technisch is de impact om de integratie te realiseren nihil. Cyclomedia hoeft alleen maar een URL toe te voegen aan haar service per klant en het werkt. Voor de Cyclomedia-klanten die dit willen gaan gebruiken, is er geen impact. Die hebben al beschikking over het portaal en de kaartlagen. En daar is er nu een bijgekomen, die van KLIC-meldingen. Als we deze functionaliteit nu voor een klant aanzetten, voegen wij de kaartlaag voor heel de organisatie toe. Elke gebruiker krijgt dan een aanvinkveld waarmee hij de kaartlaag aan- of uit kan zetten. Het enige wat je moet regelen is een licentie van Mister KLIC, daar je KLIC-meldingen aan toevoegen en je contactpersoon van Cyclomedia laten weten dat je die als extra kaartlaag toegevoegd wil hebben. De rest regelen Mister KLIC en Cyclomedia onderling. Klanten kunnen het gemak zelf ervaren tijdens een demo die we samen met Mister KLIC kunnen geven.”
Tot slot: wat is je meest positieve ervaring in de samenwerking met Mister KLIC?
“Die ga ik denk ik wat breder trekken. Dat je kan aantonen dat de combinatie van data die je niet direct in de buitenruimte kan zien met 360-graden beelden superkrachtig is. Klanten die nog nooit van KLIC-meldingen hebben gehoord, zijn onder de indruk van wat ze zien: de visualisatie van kabels en leidingen op een foto in de buitenruimte. Ik merk het ook privé; als ik aan mijn familie moet uitleggen wat ik nou eigenlijk doe bij Cyclomedia, dan laat ik gewoon die foto’s zien haha… Zelfs mijn familie vindt het dan gaaf om te zien hoe informatie in de vorm van lijnen over een foto wordt gelegd en met welk doel.”
Benieuwd naar de voordelen van de gecombineerde diensten van Cyclomedia en Mister KLIC voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Mister KLIC via info@misterklic.nl of 030-2270031. Mister KLIC gaat dan samen met jou op zoek naar maximale efficiëntie in het gehele proces van het doen van KLIC-meldingen, het creëren van overzicht en de verschillende exportmogelijkheden.